FAQs

Meer

olieverf

Gesso kan met acrylverf worden gekleurd, mits niet teveel acrylverf wordt toegevoegd. Als je veel acrylverf toevoegt wordt het oppervlak van de gesso niet poreus genoeg voor een goede hechting van de olieverf. Tevens blijft een gesso met veel acrylverf er in altijd een soepele laag, ook na droging. Als gevolg van het verouderingsproces van olieverf zal de olieverffilm in de loop van de tijd steeds minder flexibel worden. Bij temperatuurschommelingen kunnen onderlinge spanningsverschillen voor problemen gaan zorgen, omdat ook al de hechting minder is dan bij het gebruik van pure gesso.

In principe kunnen o.a. papier, karton, hout, katoen en linnen gebruikt worden als ondergrond voor olieverf, maar niet zonder eerst behandeld te zijn. Een onbehandelde drager zal de olie uit de verf wegzuigen en dan mist de verf de hoeveelheid olie die nodig is om de pigmenten te omgeven en een goede film te vormen. Tevens tast de olie die in het hout etc. zou dringen het hout, katoen, linnen of papier aan, waardoor de ondergrond als het ware "verschroeit". Voor een goede hechting van olieverf is wel een poreus oppervlak nodig, waar de olie zich aan vast kan hechten, maar geen ondergrond waar de olie in weggezogen wordt. Volgens de traditionele preparerings-methode wordt het hout, linnen, katoen of papier eerst behandeld met een laag konijnen- of hazenlijm, of met een andere huid- of beenderlijm (gelatine). Deze laag beschermt de drager tegen het intrekken van de olie. Vervolgens wordt een mengsel van krijt, zinkwit en olie aangebracht. Dat mengsel vormt een poreuze prepareringslaag waaraan de olie zich kan hechten. De moderne en duurzamere vervanger voor de vaak bewerkelijke oude prepareringsmethoden is Gesso op basis van een pure acrylaat. Volgens speciaal recept vervaardigd, vervult Gesso in één keer de functies van de verschillende lagen volgens de traditionele methode. Voor sterk zuigende ondergronden kan onder de gesso eerst een laag acrylbinder worden opgebracht.

Modeling paste kan gezien worden als een zeer dikke Gesso en is daarmee geschikt voor het maken van ondergronden in relief voor zowel olie- als acrylverf. Modeling paste bevat voldoende pigment om een poreus oppervlak te vormen, waarop ook olieverf zich kan hechten.

 
Meer

watervermengbare olieverf en alkydverf

Het belangrijkste verschil is dat water het oplosmiddel in Waterverdunbare olieverf. In "gewone" olieverf is terpentine of terpentijn het oplosmiddel. Dat heeft tot gevolg dat je je penselen niet in terpentine hoeft uit te spoelen en dat waterverdunbare olieverf aanzienlijk minder ruikt dan "gewone" olieverf. Verder kan de pigmentconcentratie in waterverdunbare olieverf niet net zo hoog zijn als in de beste kunstschilderskwaliteit. De pigmentconcentratie kan wel vrij dicht tegen de beste "gewone" olieverf aanliggen, maar er blijft een klein verschil Tenslotte voelt waterverdunbare olieverf wat anders aan dan "gewone" olieverf. Het lijkt of je wat minder vat hebt op de verf en daarom prefereren veel schilders toch de klassieke, terpentijn opgeloste olieverf.

 

Om de eigenschappen van alkydverf zo veel mogelijk tot hun recht te laten komen kan je het beste (Winsor & Newton) alkydmediums gebruiken. Alle andere olieverfmediums (uitgezonderd de waterverdunbare) zijn ook bruikbaar, maar bij toevoeging daarvan gaat alkydverf steds meer op "gewone" olieverf lijken.

 

In principe kan je alle olieverfmediums gebruiken voor waterverdunbare olieverf. Als je de waterverdunbare olieverfmediums gebruikt die fabrikant aangeeft dan zal de verf zijn waterverdunbaarheid behouden. Er zijn diverse waterverdunbare mediums (langzaam drogend, snel drogend) verkrijgbaar en ze kunnen met water aangelend worden om ze iets magerder te maken. Het is ook zondermeer mogelijk waterverdunbare olieverf aan te lengen met alle mediums voor "gewone" olieverf. Wel zal de verf steeds moeilijker in water oplossen naarmate er meer medium wordt toegevoegd dat ook gebruikt kan worden bij "gewone" olieverf.