Instagram

bij uitstek geschikt voor kunstenaars

instagram-2Per dag worden er meer dan 80 miljoen foto's en filmpjes geüpload via Instagram. Dit social media platform telt wereldwijd meer dan 400 miljoen actieve gebruikers en is ook in Nederland erg populair.
Beeld vormt het uitgangspunt bij Instagram, niet gek dus dat kunstenaars er graag gebruik van maken. Wat is het en hoe zet je het in?


Door: Nanneke van Drunen

Instagram is een snelle, makkelijke manier om foto's en video's te delen. Dat kan via de computer, maar ook via een app op je smartphone. Bij de foto of video kun je een tekst plaatsen. Er is geen maximum aantal woorden vastgesteld, zoals bij Twitter het geval is.

Instagram voor kunstenaars
Omdat Instagram om beeld draait, is het bij uitstek een geschikt medium voor kunstenaars. Je hoeft geen lappen tekst te schrijven, maar plaatst simpelweg een foto of video van waar je mee bezig bent. Instagram leent zich heel goed voor foto's en filmpjes waarbij je volgers een kijkje in de keuken geeft en het eindresultaat deelt.

Interactie
Durf persoonlijk te zijn en ga het gesprek aan. Gebruikers kunnen op jouw posts reageren. Doen ze dat? Geef dan een reactie. Bedank ze voor een compliment en geef antwoord op een gestelde vraag. Het zijn waardevolle contactmomenten met (potentiële) klanten. Social media is geen éénrichtings-verkeer. Zorg dat je niet alleen informatie zendt, maar interactie hebt met je volgers. Het draagt bij aan je 'likability' als kunstenaar. Dat is belangrijk, want ook bij het verkopen van kunst draait het om de gunfactor.

Tips
Gebruik relevante hashtags. Zo'n hashtag kun je vergelijken met een zoekfilter. Op Instagram zoeken veel mensen hier namelijk op. Je kunt bestaande hashtags gebruiken of er zelf een verzinnen. Doe je dat laatste hou er dan rekening mee dat het lang kan duren voordat anderen de # gaan gebruiken. Met een @-teken kun je gebruikers 'taggen'. De persoon die
je noemt, krijgt daarvan bericht. Mensen kunnen jouw post liken door op het hartje onder je beeld te klikken. Ga zelf gebruikers volgen en like posts van anderen. Iedereen vindt het leuk om te zien dat een post in de smaak valt.
Zorg voor herkenbaarheid. Dat doe je bijvoorbeeld door drie dingen voor jezelf te benoemen waarvan je beelden post. Gebruik je een filter? Wissel niet, maar kies altijd voor hetzelfde  filter. Maak content die leuk is om te volgen. Durf persoonlijk te zijn en iets over jezelf te delen. In het bericht dat je bij je beeld plaatst, kun je geen (klikbare) link plaatsen. Wat je kunt doen, is een link in je profiel zetten. Op die link kunnen mensen wel klikken.

Je bedrijf promoten, kan ook op een andere manier. Bij het plaatsen van een foto kun je ervoor kiezen om je locatie te delen. Geef die locatie de naam van je bedrijf. De volgende keer dat je vanaf diezelfde locatie een foto plaatst, wordt je bedrijfsnaam automatisch meegenomen.

Op Instagram kun je meerdere accounts beheren. Dit kun je bij je profiel instellen. Nadat je 'account toevoegen' hebt geselecteerd, opent een nieuw scherm. Voer de accountgegevens in en klik op 'Aanmelden'.
Voor meer informatie: www.instagram.com

instagram-3

Nanneke van Drunen gaat als verhalenhaler bij mensen en organisaties op zoek naar boeiende verhalen en adviseert hoe die een bijdrage kunnen leveren aan doeltreffende communicatie. Ze geeft daarnaast schrijfworkshops waarbij ze een creatieve bron aanboort en deelnemers hun schrijfstijl en kracht als schrijver laat (her)ontdekken.
Meer informatie: www.nankracht.nl en www.schrijfboost.nl