Online marketing voor kunstenaars

Online marketing:

Jezelf in drie stappen goed in de markt zetten als kunstenaar

Door: Marca van den Broek

De omzet van galeries keldert, dat is al een tijdje bekend. Het bleek laatst ook weer uit cijfers van de cultuurindex. In 2014 telde Nederland 14% minder galeries dan in 2010. Ook de omzet daalde, gemiddeld met maar liefst 27%. De online verkoop daarentegen stijgt. Ben je nog niet bezig met online marketing? Dan is het de hoogste tijd om daar verandering in te brengen! Dit handige stappenplan kan je hierbij helpen.

Stap 1

Je doel(en) bepalen

Je ziet het nog wel eens: mensen die lukraak dingen posten en qua content alle kanten op vliegen. Eén van de belangrijkste dingen die je kunt doen om je online aanwezigheid naar een hoger plan te tillen, is lijn aanbrengen in wat je laat zien. Doelen stellen dus.

Stel jezelf eerst de vraag: wat wil ik bereiken als kunstenaar? Verkoop? Aandacht van galeries? Denk ook na over wie je wilt bereiken. Een zakelijke klant die kunst wil kopen heeft andere wensen en behoeftes dan een particuliere klant. Goede online marketing sluit daar op aan.

Vraag jezelf vervolgens af: wat wil je bereiken met je online marketing? Meer naamsbekendheid? Jezelf neerzetten als expert? Je netwerk uitbreiden? Relaties onderhouden met je bestaande klanten? Omzet genereren?

Stap 2

Content, content en nog eens content

Heb je bedacht wat je wilt bereiken?
Dan kun je nadenken over hoe jij je online aanwezigheid het beste kunt inrichten. Zorg voor een goede contentstrategie. Onderdelen hiervan kunnen zijn:

Bloggen
Bloggen, liefst op je eigen website, is en blijft een goede manier om jezelf te laten zien aan zakelijke en particuliere klanten.
Waarover kun je bloggen? Jouw verhaal. Waarom maak je wat je maakt? Wat inspireert jou? Achter de schermen: je werkproces, voorbereidingen, etc.. Eventuele opdrachten. Ontwikkelingen in de maatschappij, in de beeldende kunst, zaken die jou bezighouden en die ook interessant zijn voor jouw klanten.

Hoe vaak moet je bloggen? In ieder geval elke week en liefst een paar keer per week. Op die manier heb je er simpelweg het meeste profijt van. Al is het alleen maar omdat Google van verse content houdt en je daardoor hoger staat in zoekresultaten.

Nieuwsbrief
Een goede nieuwsbrief, met content die is afgestemd op jouw klant, zorgt er voor dat je 'top of mind' blijft bij bestaande klanten. Het geeft je ook de mogelijkheid nieuwe klanten aan je te binden.
Wat zet je in je nieuwsbrief?
Interessante informatie, die aansluit bij de behoefte van je klant. Aanbiedingen, liefst speciaal voor je abonnees. Zorg voor een persoonlijke noot. Niets is vervelender dan een te gladde, commerciële nieuwsbrief.

Persoonlijke bio
Mensen willen weten wie je bent. Verschuil jezelf niet achter een logo of een onpersoonlijk cv. Met een mooie, persoonlijke bio op je site (en op je social media-kanalen) wek je vertrouwen bij je toekomstige klanten. Je geeft ze ook een 'haakje' waardoor ze je makkelijker onthouden.

Social media
Social media is een goede (en leuke) manier om in gesprek te raken met mensen, je netwerk uit te breiden en om vrienden te worden. Het is belangrijk dat je ook hier een duidelijk, consistent beeld neerzet van wie je bent en wat je doet. Er is zo'n overload aan informatie dat je volgers die rode draad echt nodig hebben, anders snappen ze het niet meer en raak je ze kwijt.

Een paar tips:

  • Deel content die relevant is voor jouen voor jouw klanten.
  • Zorg regelmatig voor updates,liefst elke dag.
  • Gebruik beeld in je updates (foto's, filmpjes).
  • Wees ook hier persoonlijk!

Stap 3

Be out there

Online marketing, social media en een goede contentstrategie zijn ontzettend belangrijk, maar er is meer. Ga naar buiten en laat je gezicht zien! marketing-kunstenaars-1Dat kun je doen op netwerkbijeenkomsten of ga naar andere plekken waar jouw klant komt (beurzen, openingen, etc.). En bedenk: netwerken gaat niet om het uitdelen van visitekaartjes of snelle verkoop. Netwerken gaat om het opbouwen van relaties en het helpen van mensen. Iemand die goed kan netwerken, kan vooral heel goed luisteren en vragen stellen. Uiteindelijk gaat het verkopen van je werk (ook) voor een groot deel om de relaties die je hebt. Mensen doen nu eenmaal eerder zaken met mensen die ze kennen en die ze vertrouwen!

Marca van den Broek is coach en trainer van kunstenaars en andere creatieven.
Meer informatie: www.marcavandenbroek.nl

(dit artikel is overgenomen uit 4art inspiration magazine najaar 2015)