Pollie Hogenboom

Beschilderde glaspanelen

Veelzijdige kunst van Pollie Hogenboom

Pollie Hogenboom werkt al ruim twintig jaar als beeldend kunstenaar in Leiden. In deze periode wisselde zij regelmatig van techniek om daarmee andere stappen in haar werk te maken.
Tekst: Klaas Bolhuis

Van acrylschilderijen naar monotypes tot gemengde technieken, zelfs af en toe een bronzen beeldje. Pollie Hogenboom gebruikt veel verschillende technieken voor haar werk. Daarnaast heeft ze de nodige ervaring als
grafisch vormgeefster. Wat ooit begon als het uit aardigheid en bij gelegenheid maken van een toneelposter of een geboorte- of trouwkaartje voor vrienden, groeide al snel uit tot een regelmatige bezigheid. Daardoor werkt Pollie behalve op haar atelier ook veel thuis achter haar computer. Wat opvalt aan haar werk: welke techniek zij ook gebruikt, er zit een duidelijk eigen handschrift in.
pollie-hogenboom-1
Panelen beschilderen
In 2004 kocht de kunstcommissie van het Diaconessenhuis in Leiden een aantal werken van Pollie Hogenboom voor het aankleden van een afdeling in een nieuwgebouwde vleugel van het ziekenhuis. Naar aanleiding van deze werken werd Pollie in 2005 gevraagd grote glazen panelen (120 x 250 centimeter) te beschilderen. Deze panelen dienen om in de gangen van de poliklinieken afgescheiden ruimtes te creëren, waarin wachtende mensen, zonder ze te isoleren van de omgeving, enige rust en verpozing wordt gegund.
pollie-hogenboom-4Bij het uitvoeren van deze opdracht is in de begin- en experimenteerfase overleg geweest met verffabrikant Talens over welke (glas)verf het beste te gebruiken is.
In deze eerste fase werden in een tot atelier omgebouwde fietsenkelder van het ziekenhuis proeven gedaan op kleine glasplaten. Nu laat Pollie de enorme zware
panelen per twee tot vier tegelijk in haar atelier plaatsen. Ze schildert dik of transparant, schraapt en rolt, stempelt en wrijft met haar vingers erin tot het naar haar zin is. De plakkerige substantie moet soms nat, plakdroog of twee dagen uitgehard zijn voor ze ermee verder kan, afhankelijk van het resultaat dat ze wil bereiken. De panelen worden uiteindelijk met de beschilderde kant naar binnen geplaatst, samen met een ander glaspaneel, waardoor de verf niet kan beschadigen. Vaak schildert Pollie ook op deze 'tegenpanelen' nog iets, zodat er een diepere gelaagdheid ontstaat.

Troostglaasjes
pollie-hogenboom-2Het werken met glas maakte Pollie Hogenboom
nieuwsgierig naar meer. Met gebruik van een kleine magnetronoven voor keramiek bakt ze 'troost'- en 'wens'-glaasjes. Kleine glaswerken waarmee je - goed vastgehouden in de gesloten hand - een wens kunt doen of die iets troostends uitstralen. Bij een collega-kunstenaar met grotere glasovens bakt Pollie nu ook glasobjecten van ander formaat.
Inmiddels is in januari 2012 het vijftigste paneel geplaatst en staan er weer twee nieuwe in Pollies atelier te wachten om aan te werken. Daarnaast is ze druk bezig met het vormgeven op de computer en het geven van lessen en trainingen.

Voor meer informatie: www.poldersite.nl, www.vrolijkerschrijven.nl

(dit artikel is overgenomen uit 4art inspiration magazine najaar 2012)