Welke schilderondergrond gebruik ik?
Gelukkig is in de kunst niets verboden of verplicht, maar als je bijvoorbeeld bij gemengde technieken niet voor onaangename verrassingen wilt komen te staan, kun je beter van te voren uitzoeken wat de beste ondergrond is voor je schilderwerkstuk. In dit artikel laat Rob Wijnands een aantal verschillende ondergronden zien. Hij geeft ook advies over hoe jij je werkstuk zelf zo mooi mogelijk kunt inlijsten.
Tekst: Rob Wijnands
Aquarel
Aquarelleren doe je op aquarelpapier. Wat is de speciale
eigenschap van dat papier en waarom kun je niet aquarelleren
op alle soorten papier? Aquarelpapier is meestal dikker dan
tekenpapier. Vanaf 250, liefst 300 grams is de fijnste dikte
om
op te werken. Verder is aquarelpapier zo gemaakt dat de
waterige aquarelverf door het papier wordt opgezogen.
Er zijn aquarelbloks en er zijn losse vellen papier. Bij de
goede aquarelbloks zijn de vellen papier met de kopse kanten
tot een pakketje samen gelijmd. Is de tekening klaar? Dan kun
je het bovenste vel met een mesje lossnijden waardoor er een
nieuw vel te voorschijn komt. Het trekt niet krom tijdens het
schilderen wat het inlijsten makkelijk maakt.
Losse vellen aquarelpapier plak je met gomtape op een
watervast verlijmde plank.
Acrylverf, olieverf en alkydverf
Deze verfsoorten kunnen op dezelfde ondergrond gebruikt
worden.
Acrylpapier en olieverfpapier
Dit is een speciaal gemaakt extra dik papier wat geschikt is
voor deze schildertechniek. De dikte is ongeveer 400 grams en
het is een simpele, goedkope ondergrond om op te schilderen.
Voor studiedoeleinden is het goed geschikt, maar hoe hang je
het op als je werkstuk klaar is? Als je geld hebt uitgespaard
door het kiezen van een goedkope ondergrond, moet je dat bij
het inlijsten vaak weer uitgeven.
Canvasboard
Canvasboard is een plaat karton waarop schilderslinnen is
geplakt. Het is gemakkelijk te gebruiken: plastic verpakking
er afhalen en meteen beginnen. Ook voor deze ondergrond geldt
dat als het schilderij af is, je het niet zomaar kunt
ophangen.
(dit artikel is overgenomen uit 4art inspiration magazine najaar 2013)